Alla inlägg under maj 2008

Av fyraifamiljen - 29 maj 2008 20:26

Just nu är Emma i en tuff period. Hon är inte riktigt sig lik...hon är så rastlös och gnällig. Hon lyssnar inte på ett ord av vad vi säger, och får hon inte som hon vill så är det ett oscars-framträdande utan dess like att vänta.


Det vi har märkt fungerar bäst just nu är att dra ner på uteleken. Vi brukar ju normalt var ute en massa...men just nu blir det för mycket för henne. Hon har helt enkelt inte energi nog att kunna vara på dagis plus att leka ute (hemma) tills kvällen kommer.


Nåväl...nu sover hon vart fall...


Ps. Lillasyster är livsfarlig just nu...hon går runt här hemma utan att hon egentligen besitter kunskaper för att kunna gå...ehhh...ja...hon släpper taget från det hon står och stödjer sig mot och vandrar rakt ut i "tomma luften". Det är väl dock så man lär sig att gå...men det gör ont ibland oxå. Hon är dock jätteduktig!

Av fyraifamiljen - 25 maj 2008 19:40

Idag åkte vi in till Sthlm för att ha lite mys i Vasaparken. Innan parken stannade vi till på Norra Stationsgatan för att kika på cykelvagnen som vi hade tänkt att inhandla i mitten av Juni. Vagnen var gigantisk...snudd på större än våran Polo... Vagnen var precis som vi hade tänkt oss, rymlig och till synes säker.


I Vasaparken lekte vi och även åt medhavd lunch där. Vädret var helt perfekt. Ett litet aber var dock lilltjejen och hennes tänkta lunchsömn. Vi tänkte prova våran "shopping-vagn" i lite stadsmiljö - inför stundande långresa. Det blev pannkaka av det hela. I trivdes inte alls i vagnen...hon sov inte en sekund. Det gjorde att vi fick avbryta park-myset redan 1300 för att färdas hemåt.


Väl hemma valde E att bryta totalt. E försöker testa oss hela tiden. Idag handlade det om att rymma, otroligt enerverande! Det hade varit okay om det handlade om att matvägra eller något mer banalt...men att rymma...det kan man ju bara inte tolerera. Hela scenariot blev i korta drag, en massa skrik, svett å tårar... E blev "grounded" för första gången i sitt liv. Vi vägrade släppa ut henne då hon hade uttalade rymningsplaner. Efter 2 timmars gormande (av alla parter) så bad E spontant om ursäkt. Vi förklarade för henne hur mycket vi älskar henne och hon verkade faktiskt förstå allvaret i det hela.


Efter middagen så tänkte vi kompensera den dåliga eftermiddagen med en mysig kvällsutflykt. E fick ta sin cykel med sig. Vi tog en 6km runda och E har idag gjort fantastiska framsteg med cykeln. Om rätt förhållanden erbjuds (inga buskar, okay underlag osv.) så kan hon faktiskt cykla längre sträckor helt utan hjälp. Helt otroligt skoj! Med andra ord hade hon rätt om att stödhjulen skulle bort. Vi är såååå otroligt stolta över våran lilla 3-åring!


Det var allt för idag. Ha en bra vecka.

Av fyraifamiljen - 23 maj 2008 12:21

Någonting säger mig att han inte kommer att göra detta igen...

Av fyraifamiljen - 20 maj 2008 19:44

Egentligen skulle detta inlägg kunnat ha passat in på min löparblogg...


Antal varv: 10

Totalt löpt sträcka: 1000m


Nu var det inte "riktig" löpträning det handlade om idag. Jag har vilodag idag. Nej, denna löpning är ett resultat av min naivitet. E har två kompisar ute på gården som i dagarna har fått sina stödhjul avmonterade. Kompisarna är nästan på dagen 1 år äldre än henne. E har efter det varit omöjlig att övertala om att ålderskillnaden är relativt sett ganska så stor och att vi får vänta med att ta av hennes stödhjul. Jag sa till E på skarpen att sluta med tjatandet. Vad som sedan hände var att....yada...yada...yada...stödhjulen gick faktiskt jättelätt att montera bort.


E kan verkligen inte cykla utan stödhjul...men hon har en j**la vilja. Hon rasade ganska illa vid ett tillfälle. Gråtandes hoppade hon upp på cykeln igen och jag sprang efter.


Efter att vi kom hem så frågade jag henne om hur hon tyckte det gick. "Jättebra!" och på frågan om hur det gick med balansen så var svaret "Det var jättelätt att cykla". Det blir en svettig sommar. 


/David

Av fyraifamiljen - 18 maj 2008 07:58

Bjursås den 17 maj 2008

Av fyraifamiljen - 17 maj 2008 22:12

Av prognosen att tyda så kommer vattenslangen inte att behövas dem kommande dagarna.



Av fyraifamiljen - 16 maj 2008 13:17

Den här veckan har varit anings stressig faktiskt. Jag har hoppat in i festkommitén här på gården i sista stund och imorgon lördag ska det vara vårstädning och gårdsfest. Jag har ordnat med buffé och ska åka och handla resten idag. Några andra grannar har också ställt upp och ska pyssla lite här i eftermiddag.

Jag har också varit på trivselgruppsmöte på dagis. Vi är fyra mammor så fixar lite extra grejer för barnen bla varje år i maj har vi Gläntandagen. Det blir clown, fiskdamm, grillning, lotteri och hästridning. Också en hel del att fixa med och jag har tagit på mig att fixa priser till lotteriet bla.

Idag har jag och tjejerna tagit en tur till täby. Jag hittade ett par brudskor för 200:- i min storlek på blocket. Det är ju använda men det duger för mig. Är jättenöjd.



Av fyraifamiljen - 16 maj 2008 10:58

Hej!


Har skapat en ny blogg ämnat min träning. Jag tyckte att alla mina spring-inlägg var lite dumt på denna familje-blogg...ville ha en "ren" spring-blogg...så ni som är intresserade av löpning kan kika in här. Å ni som bara vill läsa om familjens vardag håller er kvar på denna blogg.


Mvh David

Ovido - Quiz & Flashcards