Alla inlägg under mars 2008

Av fyraifamiljen - 31 mars 2008 08:46

Vi har verkligen haft en grym helg.


Fredagen var rätt lugn, bara softande. På lördagen var Emma hemma hos mormor och morfar. Då passade jag, Anna o Ines på att ta en långpromenad. Vi gick ner till station och köpte med oss mat från Tiger. Maten var lite fesljummen då vi kom hem men efter lite uppvärmning i micron så var maten "good as new". På söndagen var hela familjen ute på djurgården. Jag sprang Premiärmilen. Även farmor, farfar, mormor och morfar var där och kikade. Det var fantastiskt kul att ha så mycket publik, tack för allt peppande! Jag sprang runt på 43:06. Det är 1:26 minuter snabbare än i höstas (Hässelbyloppet). Nästa lopp då ska jag under 42:40. Otroligt kul att ha lite tider att försöka slå. För övrigt bjöd dagen på strålande vårväder och arrangemanget kunde inte ha varit bättre. Fantastiskt trevlig dag.


Ha en bra vecka!


ps. jag hamnade på plats 68 av 606 (motionsklass män)

Av fyraifamiljen - 28 mars 2008 07:33

Det är klart och kallt ute nu på morgonen. Ines har precis somnat om efter frukost och Emma sitter och färglägger en teckning samtidigt som hon lyssnar på Kung Godis födelsedag. Jag sitter och laddar för att vika en veckas tvätt, har gjort det i två dagar nu.

Igår fick jag en lite glad överraskning. Jag fick guldbonus från H&M. Bara ett par hundralappar men för en familj som sparar varenda krona så var det välkommet. Idag blir det nog en lite tripp till centrum för att kanske inhandla något kul till tjejerna på H&M och kanske en liten latte på Waynes.

Vi är inne i ett ganska intensivt planerade av NY-resan just nu. Det är en del praktiska saker som ska fixas. Hindersprövning, pass till mig och tjejerna, ringar ska beställas osv.

Vi har två små problem som gnager just nu. Hur ska vi transportera oss från flygplatsen till manhattan med två barn. Ska vi åka tunnelbanan kl 22 på en lördagkväll eller ska vi fulåka taxi med barnen i knät eller ska vi släpa med oss bilkudde och babyskydd för att kunna åka säkert i taxi. Vill gärna veta hur ni tänker, kommentera gärna. Det andra problemet är att vi har bokat en fotograf som kostar 600 dollar, det är med tanke på vår budget mycket mycket pengar. Det är nästan 4000 sek. Det är det dyraste av alla saker vi behöver inför resan. Hon ska fota oss 2,5-3 timmar på tre olika platser dvs två utomhusbilder och sedan i kyrkan, det skulle bli ca 5-6 rullar. Det är en svensk jätteduktig fotograf, men just nu känns det som det är för mycket pengar. Problemet är bara att det är jättesvårt att hitta någon som är billigare och som kanske inte tar så mycket bilder. Det är ju jättekul att ha bilder från bröllopet eftersom det bara är vi som åker, att ha något att visa upp när man kommer hem, men 6 rullar !!???? Ja det är lite att tänka på.

Nu ska jag gå och klä på mig och bädda sängen.

Hej så länge

//Anna


Av fyraifamiljen - 27 mars 2008 20:48

En fluga gör ingen sommar...inte heller minusgrader och snö. Rackarns vad trist att Kung Bore gjorde ett återtåg över våra breddgrader. I skrivande stund ser det väl dock ut som att det kan ordna upp sig...


Emma är så duktig med att hantera avsaknaden av napparna. Hon pratar egentligen ingenting om dem. Vi hade väl 2-3 lite småbökiga duster vid läggdags, men som det ser ut nu så är det inga bekymmer.


Ines är mycket starkare. Penicillinkuren är till ända och hennes öron verkar vara botade. Skönt! På matfronten är Ines inne i någon typ av återhämtningsfas. Hon äter kopiösa mängder mat. Hon har också, dem senaste dagarna, blivit mycket medveten om att dem andra kring bordet äter någon annan mat. Hon vill äta samma mat som oss. Idag åt hon t.ex en halv skiva blodpudding och ett par tuggor av makaronigratäng. Ines gör verkligen dagliga framsteg.


Själv (David) så skall jag springa premiärmilen på söndag, hoppas på okay väder den dagen.


Det var allt för nu, med förhoppning om tätare blogg-intervaller


Ha det bra!

Av fyraifamiljen - 21 mars 2008 08:36

Igår kväll var alltså jag (David) och Ines på KS.


Det var såå lungt på akuten...i alla fall av det man såg...det var skönt. Jag berättade om Ines mage o diarréer osv... Efter ett tag fick vi träffa läkaren, hon undersökte Ines uppifrån och ner. Hon hittade inget till en början, tills hon skulle undersöka öronen...en elak öroninflammation satt där och lurade.


Därefter åkte jag och lillan till Scheele för att inhandla Kåvepenin. Ines mage lär inte jubla över att bli sköljd i penicillin 3ggr dagligen...hua....


Det var ganska otippat att dem skulle hitta en öroninflammation då hela veckan har gått i avföringens tecken...läkaren kunde heller inte hon riktigt förklara/förstå kopplingen mellan dålig kista och öroninflammation...ja ja...så kan det vara. Skönt att vi är hemma nu.


Idag ska Emma o Anna till Skansen för att lämna napparna  *spännande*

Av fyraifamiljen - 20 mars 2008 20:59

David åkte precis in med Ines till Astrid Lindgrens barnsjukhus. Hon har varit så slö hela dagen idag och vi börjar bli oroliga att hon är uttorkad nu. Hon får i sig lite vätska men det känns som allt plus lite till kommer ut strax efter. Härlig påskhelg vi har framför oss.

Av fyraifamiljen - 20 mars 2008 11:06

Ines har ju som sagt haft magsjuka sedan i söndags. Hon är fortfarande inte helt kry. Hon har fortfarande diarre och har ingen matlust ännu. Det tar verkligen på mina mammakrafter att hålla på att truga och locka och bära på en gnällig unge som inte mår bra. Jag har totalt glömt bort mig själv denna vecka och väntar nu bara på att hon ska bli kry och att vi får en skön påskhelg.

Ha det bra allihopa och ha en jätteglad påsk!!

påskägg


Av fyraifamiljen - 19 mars 2008 22:01

Ledsen att det efter en stund med lågbloggande för Anna och min del ska bli ett inlägg om träning...men så är det.


Jag har läst en massa om att bli övertränad (inte att förväxla med vältränad), utan helt enkelt köra slut på kroppen på ett sådant sätt att den inte hinner återhämta sig mellan passen. Det är ju väldigt lätt att bli fartblind då träningen går bra och det är det jag hela tiden har i åtanke. Just nu är upplägget så att jag springer 3 dagar och vilar 1. Dem 3 dagarna utgörs av:

  • 1 tempopass (kring milen)
  • 1 långpass (allt är relativt) men över 13km i alla fall. Har jag tur så kan man landa på 20km.

   samt

  • 1 lökpass, alltså ett pass som går långsamt och inte är direkt långt heller, typ 8km. Det passet använder jag för att mjuka upp kroppen.

Jag gillar verkligen löpning just nu (nähä??) och träningen rullar på. Vädret är lite sisådär ute i elljusspåren men det är helt okay. Det vore najs med lite t-shirt-löpning snart...den nyfallna snön gjorde den tanken något mer avlägsen.


Kan avsluta med att skriva någon rad om lillbruden. Hon är starkare men äter inget just direkt. Hon är fortfarande lös i kistan men sover något bättre. Vi får hoppas att tillfrisknandet infaller inom kort. Det är så otryggt på ngt sätt när en sån liten figur är risig. Visserligen är hon inte underviktig på ngt sätt men ett litet barns depåer av vätska, salter och fett osv är trots allt litet mer känsliga än en vuxens.


Det var allt för nu. Ha det bra!

Av fyraifamiljen - 17 mars 2008 19:42

Fram å tebax skolan, totalt 4.6 mil. Trist väder men alltid lika skoj att hojja snabbare än bilarna på E4:an.

Ovido - Quiz & Flashcards