Alla inlägg under april 2008

Av fyraifamiljen - 4 april 2008 15:15

Idag bar färden mot Ursviksmotionsspår. Jag och en skolkamrat valde att träffas där ute kl0900 för att kuta runt lite. Kamraten är en otroligt duktig löpare (37 minuter på milen) vilket medförde en otroligt tung löprunda, för mig.


Vi valde att springa en runda där ute som heter "Ursvik Extreme". Slingan är 15km lång och går genom i stock och sten. Långa sträckor utgörs av nästan obanad terräng. Flertalet kraftiga(!) stigningar har spår-byggarna lyckats lägga in. Vid två backar är det nästan lättare att springa "fyrfota".


Rundan tog 1h och 17min. Tiden är, enligt min löparkompis, en fullt respektabel tid. Han var faktiskt imponerad att jag hängde på så bra. Jag hade under långa sträckor stora konversationssvårigheter och var märkbart andfådd. Men jag lyckades återhämta mig förvånadsvärt snabbt i dem flacka partierna. Rundan var faktiskt tyngre än Premiärmilen i söndags.


Trots att slingan tog musten ur mig så längtar jag att få springa där igen, lite knäpp är man nog.


Ha en bra helg.


ps. Saxat från nätet: "UE Ursvik Extreme, även Ursvik Xtreme. Ett 15 km långt terrängspår i Sundbyberg, ibland klassat som "Stockholms läns värsta"

Av fyraifamiljen - 2 april 2008 20:13

I måndags hoppade jag på mitt löparschema igen. Sprang/joggade i 10 minuter. Det gick bra, men det kändes att jag inte tränat över huvudtaget den senaste veckan. I tisdags körde jag mitt bas puls pass på friskis( det är så skönt att komma iväg i varje fall en gång i veckan). I dag följde David med mig ut på en joggingrunda. Han ville se vad jag går för för att kunna lägga upp ett schema. Han drog Ines i vagnen och jag joggade bredvid. Det gick bra. Jag sprang prick 20 minuter och det blev en sträcka på 3,3 km. Jag höll ett ganska jämnt tempo på 6 min/km. Var ganska trött i slutet men jag hämtade mig snabbt. Målet för april är att kunna springa 4,5 km under 30 minuter.

Ha det!

//Anna

Av fyraifamiljen - 1 april 2008 20:06

Emma får göra som hon vill...nästan vart fall. Vi släpper mycket tokerier från hennes sida just nu. Med det menas inte att hon får bete sig hursomhelst...utan mer att vi verkligen väljer våra duster. Målet med Emma är just nu: Ät, sov och håll dig ren. Mer kräver vi inte just nu.


Ikväll provade vi denna taktik, med fantastisk framgång. Hemmet står intakt, Emma har inte brutit något ben, Ines höll sig ur skottlinjen och vi (föräldrar) lyckades undvika sammanbrott. Emma försökte elda upp oss stundtals men vi räknade till tio och bet ihop...hon tröttnade efter ett tag. Ni som följt serien Seinfeld vet hur länge denna "bita-ihop"-taktik fungerade för Kramer.


Ja...ja... nu sover prinsessorna vart fall.

Av fyraifamiljen - 1 april 2008 19:57

Har nu i fem månader använt mig av cykel för att transportera mig till diverse aktiviteter. Hela vintern åkte jag till Danderyd och just nu cyklar jag flera gånger veckan till innerstan. Löpningen har därför fått lida något då cyklandet har tagit stor del av den dagliga motionen. Anna ska jobba några pass i slutet av denna månad och jag vill kunna springa mer, därför inhandlar vi ett SL-kort. Det ska bli skoj att kunna springa litet oftare.


För övrigt så är benen lite tröttare än vad jag hade trott. I och för sig har jag inte direkt vilat buggarna efter söndagens tävling. Jag har cyklat 9 mil uppdelat på måndag och tisdag...men imorrn är det hemstudier hela dagen och därför kan jag klämma in ett härligt pass...förmodligen blir det skogarna västerut (vid mälaren) som ska få ett besök av mig.


Ha det bra

/D

Av fyraifamiljen - 1 april 2008 08:50

Jag och David sliter vårat hår just nu. Emma är inne i någon fas och hon är helt otroligt jobbig. Hon säger imot vad vi än säger och vi måste alltid upprepa vad vi säger 10 ggr innan hon lyssnar och då har man höjt rösten så mycket att man nästan skriker. Vi frågade henne imorse om hon förstår vad "lyssna" betyder "ja det vet jag det betyder NEJ" hmmm det kanske inte riktigt gått in ännu. ;)

Hon är jätteduktig nu sedan hon slutade med napp. Hon somnar själv och jag tror hon har börjat somna om själv också. Inatt sov hon mellan 19.45-6.30 och det är mycket bra för att vara henne. Hon har inte sagt ordet napp i samband med läggning någon kväll. Men man märkte lite i början att hon var lite obekväm med den nya rutinen. Hon går och lägger sig en halvtimme senare nu och nu måste hon ju vara riktigt trött för att kunna somna själv utan napp.

Men det här trotsåldern gör oss gråhåriga. Tips mottages tacksamt. Ska försöka slita fram alla böcker jag har om detta idag för att förstå hennes situation bättre. För annars blir vi nog tokiga.

Igår vid middagen så strulade hon mer än lovligt och vi frågade henne varför då sa hon att "småttningarna på dagis har lärt henne detta". Kanske får prata med fröknarna. I värsta fall får vi väl börja med något belöningssystem.

Ines tränar på att blir stadigare i stående. Hon har stått lull ett par gånger och är envis som en åsna. Hon blir galen om man sätter henne i stolen eller i vagnen när hon har planer på att träna och leka på golvet.


Igår efter dagis gick Emma, Ines och jag och letade Tussilago, vi behöver inte leta länge. Det fanns full nere vid Infra parkeringen. Vi hade mellis med oss, men den åt vi när vi kom tillbaka på gården. Det var en underbar dag igår och jag tror nog våren är här för att stanna nu.

Ovido - Quiz & Flashcards